Tomáš Šelc, renomovaný interpret kantátové a oratorní hudby 18. – 20. století, romantických písní i opery vydává své debutové album Lacrimae,věnované dílu Jana Dismase Zelenky. Tento pozoruhodný projekt vznikl ve spolupráci s významným souborem Collegium Marianum a jeho uměleckou vedoucí flétnistkou Janou Semerádovou. Album Lacrimae vychází na CD i v digitálních formátech již 28. března 2025.
Tomáš Šelc, který spolupracuje s předními orchestry a dirigenty, jako jsou Bamberger Symphoniker, Budapest Festival Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent a Taverner Consort, našel své nejbytostnější místo právě v hudbě českého skladatele vrcholného baroka Jana Dismase Zelenky.
„Zelenkovo dílo vnímám jako fascinující most mezi barokní precizností a hloubkou emocionálního výrazu. Jeho hudba mě inspiruje svou originální harmonií a schopností vyburcovat ve mně ty nejhlubší emoce. Osobně pro mě Zelenka představuje výzvu při hledání hranic mého hlasu – jeho díla využívají každý kousek pěvecké tessitury, což mě nutí být stále o krok před vlastními limity,“uvedl Tomáš Šelc.
Album Lacrimae představuje tři vrcholné liturgické skladby určené basu, které vznikly v prostředí drážďanské dvorní kapely mezi lety 1722 a 1729. První z Jeremiášových Lamentací (1722) vytváří tísnivou atmosféru pro liturgii temných hodinek. Důstojná chvála Hospodina v žalmu Confitebor tibi Domine (1729) a úpěnlivé volání ze slzavého údolí v mariánské antifoně Salve Regina (1724) vyznívají v sametově zbarveném Šelcově hlase s plnou naléhavostí.
Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová prohlásila: „Byl to právě Tomáš Šelc a jeho provedení Zelenky, které mě před pár lety naprosto uchvátilo a stálo u zrodu myšlenky tyto veskrze osobní skladby v jeho jedinečném podání nahrát. Když totiž slyšíte Tomášovu interpretaci Zelenkovy Salve Regina, Lamentací a Confitebor, jeho pravdivé a procítěné zpívání, tak máte pocit, že v té době musel žít, že se s Janem Dismasem snad i potkal, a skrze zpěv a deklamaci nám předává jeho poselství.“
Flétnový koncert Giuseppa Tartiniho na tomto albu připomíná, že vedle temných hlubin existují i útěšné a laskavé výšiny, které jsou na dosah. Jana Semerádová svým jemným a barevným tónem flétny rozhání mračna a rozjasňuje tváře, čímž přináší posluchačům prozářenou lehkost bytí. „Tartini hrál svá concerta na kůru během mše, k větší cti a slávě Boží; a tak jako Tomáš Šelc v Zelenkovi, i já bych chtěla tímto koncertem, který patří k mým nejmilovanějším, vyjádřit niterné pocity, slzavé, ale i radostné volání,“ poznamenala Jana Semerádová.
Hudba není ohraničena žánry, financemi ani dosahy. Jsme nezávislý hudební magazín, který si dává za cíl informovat co možná nejobjektivněji o hudebním dění v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. ProMuziku je portál od muzikantů pro muzikanty, stavěný na letitých zkušenostech, hlavou a srdcem na správném místě. Pop, rock, hiphop, punk, hardcore, alterna, opera, muzikál, vážná hudba nebo undergroundová scéna. Věříme, že si na našich stránkách každý najdete ten svůj kousek společného koláče, který česká hudební obec tvoří.
Hrát, zpívat, komponovat nebo textovat jde bez nástrojů k tomu určených daleko hůř. V našem internetovém obchodě PROMUZIKU naleznete široký sortiment hudebních nástrojů a veškerého příslušenství od evropských i východních značek a výrobců s vynikajícím poměrem ceny a kvality. Podívejte se!