Kateřina Kněžíková nahrála s Bamberskými symfoniky pod vedením dirigenta Jakuba Hrůši album s citlivým výběrem napříč celou tvorbou Richarda Strausse.
Skladatel do nich otiskl zásadní události celého svého života i atmosféru doby, až po téma loučení a smrti, jimž dal zaznít v jednom ze svých posledních opusů, orchestrálních Vier letzte Lieder. Každá z písní je dokonale vybroušený drahokam, jehož krása je umocněna nevšedním tvůrčím souzněním Kateřiny Kněžíkové s Jakubem Hrůšou, který se navíc unikátně ujal klavírního partu. S oběma umělci jsme si povídali těsně před vydáním alba.
Prozraďte, co bylo pro vás při nahrávání Straussových písní nejtěžší a co vám naopak přinášelo největší radost?
Kateřina Kněžíková: Nahrávání bylo pro mě jen radostí a úžasným tvůrčím procesem. Nejtěžší bylo najít pro natáčení prostor a sesynchronizovat čas můj s časem Jakuba a nahrávacího týmu. Pak už jen vydržet a co nejvíce si užít společný čas.
Jakub Hrůša: Do celého projektu jsem se pouštěl s velmi srdcovým pocitem, ale samozřejmě také s extrémní náloží zodpovědnosti. Nejsem školením ani profesí klavírista (i když jsem v mládí hrával rád a vášnivě), a tuto skutečnost jsem pociťoval jako velikou vnitřní zátěž. Orchestrální písně, které jsme natočili jako první, však přímo volaly po doplnění, a navíc Kateřina byla o naší spolupráci u klavíru tak přesvědčená, že nakonec přesvědčila i mě, že do toho s veškerým odhodláním a odevzdáním mám jít. Ty písně jsou nádherné a byla slast se jimi zabývat. Potíž u mě spočívala vlastně především v tom, najít při mém dirigentském harmonogramu s pohyby z místa na místo a takřka dennodenním zkoušením a koncertováním čas na poctivé sezení u klavíru. Bez cvičení se nikdo nikam nevyšvihne. A pak najít společný termín pro celý tým a při nahrávání psychicky ustát celou tu mimořádnost. Výsledek a pocit spojený s ním ale stojí za to. Mám z alba obrovskou radost a jsem rád, že jsem vytrval.
Co pro vás znamená vzájemná spolupráce?
Kateřina Kněžíková: Vzácné setkání s Jakubem ne „jen“ v pozici dirigentské, ale zejména klavírní. Opravdu si velice považuji, že se do toho vrhl se svou typickou energií a entuziasmem. Je zázrak, že jsme tento několikaletý projekt zdárně dotáhli do konce. Jsme oba pyšní na výsledek a doufáme, že se naše nadšení z díla Richarda Strausse přenese i na posluchače.
Jakub Hrůša: Naprosto vzácné vybočení, radost a také velké ponaučení. Dirigoval jsem už nepřeberně hudby Richarda Strausse, ale nahlédnout takto intimně a na vlastní kůži do toho nejniternějšího repertoáru tohoto génia, to je velká výzva a velký dárek. Mám dojem, že Straussovy písně patří k tomu nejpravdivějšímu, co složil. No a mám-li být ještě osobnější, příprava na tento projekt a jeho poctivé zvládání ve mně vyvolalo velkou vlnu úcty k instrumentalistům, s kterými mám tu čest každodenně spolupracovat nebo je pozorovat jako posluchač. Zvykl jsem si – samozřejmě při obřím nasazení zase jiného druhu – na relativní dirigentské pohodlí přemýšlení ve velkých hudebních konceptech a snění o velkých interpretačních vizích, na to své trvalé „trenérství“. Tento počin mě zase jednou pořádně uvědomil o tom, jaká hřivna je vlastními prsty vše doopravdy zahrát (kdybych zůstal u
sportovního příměru: „odběhat na hřišti celý zápas“). Skláním se teď zase ještě o něco více v úctě, spolupracuji-li se špičkovými klavíristy i jinými top hráči. A samozřejmě jsem „přičichl“ zase ještě o něco podstatněji k tomu, co to znamená umět opravdu mistrovsky zpívat. Zejména písňový repertoár je tu přímo prubířským kamenem.
Je něco, co byste chtěli vzkázat posluchačům, co by neměli přeslechnout?
Kateřina Kněžíková: Byla bych ráda, kdyby se posluchači chtěli znovu a znovu zaposlouchat do geniální hudby Richarda Strausse a přenádherných textů, které zhudebnil.
Jakub Hrůša: Nerad posluchače vyzývám k čemukoli konkrétnímu. Doporučil bych jim jen velmi pozorný poslech (pokud možno s texty) a věřím, že se na ně přenese v plné míře krása a kvalita té hudby, jako se přenášela přímo uhrančivým způsobem na Kateřinu i na mě. A přál bych si, aby je naše album dojalo – ne nějak sentimentálně, ale ryze niterně. Když jsme je s celým nahrávacím týmem (i s úžasnými pány režiséry Gemrotem a Hadrabou, skvělou naší inspirací a záštitou) s odstupem sami poslouchali, některé momenty nám přivedly slzy do očí. Třeba se to stane i posluchačům. Bylo by to pěkné.
Hudba není ohraničena žánry, financemi ani dosahy. Jsme nezávislý hudební magazín, který si dává za cíl informovat co možná nejobjektivněji o hudebním dění v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. ProMuziku je portál od muzikantů pro muzikanty, stavěný na letitých zkušenostech, hlavou a srdcem na správném místě. Pop, rock, hiphop, punk, hardcore, alterna, opera, muzikál, vážná hudba nebo undergroundová scéna. Věříme, že si na našich stránkách každý najdete ten svůj kousek společného koláče, který česká hudební obec tvoří.
Hrát, zpívat, komponovat nebo textovat jde bez nástrojů k tomu určených daleko hůř. V našem internetovém obchodě PROMUZIKU naleznete široký sortiment hudebních nástrojů a veškerého příslušenství od evropských i východních značek a výrobců s vynikajícím poměrem ceny a kvality. Podívejte se!