Devadesátá léta 20. století – v tuzemsku doba čerstvě nabyté svobody, doba (nejen v muzice) divoká, uvolněná a ve vzpomínkách bezprostředních účastníků nezřídka zahalená mlhou hustou jako v temných jesenických lesích. Právě z nich se na přelomu 80. a 90. let vynořili Priessnitz. Jedna z nejosobitějších českých kapel okolo Jaromíra Švejdíka a Petra Kružíka, momentálně již několik let hibernující, se zcela po právu těší přízvisku kultovní. A totéž platí i v případě všech řadových alb. Třetí v pořadí pojmenované Hexe vyšlo před rovnými třiceti lety a dosud bylo prakticky nesehnatelné. Nyní to mění speciální výroční reedice, jež vrací Hexe znovu do oběhu v novém remasteru nejen na CD, ale také vůbec poprvé na „heavy“ LP a digitálně!
„Myslím, že jsme s Hexe uzavřeli naši pomyslnou čarodějnickou trilogii. Ve světě letělo grunge, tak jsme taky kapánek přitvrdili, a taky jsme ve studiu měli poprvé hudebního producenta Alexe Limburga,“ odpovídá zpěvák a textař Jaromír Švejdík na otázku, co se mu jako první vybaví, když se řekne Hexe. První asociace kytaristy a autora hudby Petra Kružíka jsou pro změnu následující: „Vybaví se mi čarodějka a následně song Hexe, jehož rytmus byl inspirován písní jedné slavné americké kapely.“
Tehdejší sestavu Priessnitz kromě výše zmíněných ústředních postav tvořili ještě Libor Halíček (basa) a Ladislav Kolompár (bicí). Na celkovém vyznění alba, které bylo nahráno v květnu roku 1994 v ostravském studiu Citron, měl důležitý podíl také excentrický v Praze žijící britský producent Alex Limburg a zvukař Daniel Václavek. Výsledkem je hutná a syrová nahrávka, o jejímž charakteru leccos vypovídají i slova Petra Kružíka: „Nerad bych zabředl do už dost ohraného klišé o devadesátkách, ale fakt je, že si toho moc nepamatuju, tak trochu Nacht und Nebel.“ Švejdík pak dodává: „Hodně jsme v té době koncertovali, vlastně jsme skoro všichni odešli z práce. Bylo to hodně divoký období, ale krásný.“
Ač konkrétní vzpomínky možná poněkud „vybledly“, skladby jako Werwolf, Jeremiáš nebo Tanečnice se staly jedněmi z těch, bez nichž se neobešel skoro žádný koncert Priessnitz. A samotné album Hexe je v řadě ohledů bez nadsázky esencí první poloviny devadesátých let, alespoň tedy z pohledu vyznavačů surově alternativnějších směrů s prvky gotiky. Pečlivá reedice čítající Jaromírem Švejdíkem aktualizovaný „facelift“ vizuální složky a remastering původní nahrávky ve studiu SONO Records tak slibuje hodně autentický návrat do raných 90s s muzikou, kterou prověřil čas…
Šéfredaktor PROMUZIKU.cz a měsíčníku EXIT162, divadelní pedagog, moderátorka a textařka.
Hudba není ohraničena žánry, financemi ani dosahy. Jsme nezávislý hudební magazín, který si dává za cíl informovat co možná nejobjektivněji o hudebním dění v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. ProMuziku je portál od muzikantů pro muzikanty, stavěný na letitých zkušenostech, hlavou a srdcem na správném místě. Pop, rock, hiphop, punk, hardcore, alterna, opera, muzikál, vážná hudba nebo undergroundová scéna. Věříme, že si na našich stránkách každý najdete ten svůj kousek společného koláče, který česká hudební obec tvoří.
Hrát, zpívat, komponovat nebo textovat jde bez nástrojů k tomu určených daleko hůř. V našem internetovém obchodě PROMUZIKU naleznete široký sortiment hudebních nástrojů a veškerého příslušenství od evropských i východních značek a výrobců s vynikajícím poměrem ceny a kvality. Podívejte se!